composed by maryam majd
مدیریت صحیح مجموعه ی هنری از مرحله ی خرید آغاز می شود. خود همین که تشخیص بدهیم چه چیزی را از چه کسی و با چه قیمتی بخریم شمی است که طی زمان پرورده می شود. اغلب مجموعه داران فقط برای سرمایه گذاری خرید نمی کنند؛اما بیشتر آن ها،حداقل، میخواهند بدانند قیمت اثر چه تناسبی با ارزش آن دارد و به جا سرمایه گذاری می کنند یا نه. می خواهند چیزی بخرند که با گذشت زمان ،ارزشش افزایش یابد یا دست کم کاسته نشود.
بهزاد حاتم
گروهی از علاقه مندان خرید آثار هنری همواره با این سوال مواجه هستند که اثر هنری تا چه میزان در حکم سرمایه قابل اتکاست. برای آن دسته از خریداران آثار هنری که آثار را تنها بر حسب علایق شخصی نمی خرند و امیدوارند در آینده، ترجیحا آینده ای نزدیک، سرمایه هایشان تضمین شود و در نوسانات اقتصادی به این آثار در حکم پشتوانه هایی جدی همانند دارایی هایی مثل ملک می نگرند،این کتاب مرجع موثقی ست.
مجموعه داری در ایران امری نسبتا نوپاست- چه نزد مجموعه دارانی که آثار را با نگاه اقتصادی جمع آوری می کنند و چه نزد آن دسته که طی چند دهه ی اخیر تعداد قابل توجهی اثر را بر حسب میل و سلیقه ی شخصی تهیه و نگه داری کرده اند. این سوال کلیدی همواره پیش روی آن ها و البته جامعه قراردارد که،در نهایت،آثار هنری در کشور مثل ایران چه جایگاهی خواهند کرد؟
ناشر